PENGEMBANGAN MODUL PEMBELAJARAN MODIFIKASI PERMAINAN BERBASIS QR CODE UNTUK KEMAMPUAN MOTORIK SISWA KELAS III SD NEGERI 1 SIDOHARJO

  • Mellin Andriana Universitas PGRI Silampari, Lubuklinggau
  • Muhammad Supriyadi Universitas PGRI Silampari, Lubuklinggau
  • Wawan Syafutra University PGRI Silampari, Lubuklinggau

Abstract

This research aims to produce a development of a QR code-based game modification learning module for students' motor skills. This type of research is Research and Development with the ADDIE development model. The subjects of this research were class III students at SD Negeri 1 Sidoharjo. Data collection techniques use interviews, observation, and questionnaires. Data analysis techniques use validity tests, practicality tests, and effectiveness tests. Based on the media validation results of the QR code-based game modification learning module for motor skills using the ADDIE Development Model, it meets the valid criteria with an average score of 0.84 with the Aiken's V validation interpretation table with high criteria. In the practicality test, teachers and students obtained an average score of 88,22% with very practical criteria. In the effectiveness trial, an average N-Gain score of 0.84 was obtained with high criteria included in the N-Gain category g>0.75. In conclusion, from the results of validation trials, teacher and student practicality test results, and effectiveness tests, the QR code-based game modification learning module for students' motor skills using the ADDIE Development Model is proven to be valid, practical, and effective in the learning process for elementary school students. 1 Sidoharjo.

References

Abdillah, A. (2019). Pengembangan model pembelajaran motorik berbasis permainan. Jurnal Pendidikan Olah Raga, 8(2), 138–147.

Al Ardha, M. A. (2022). Inovasi digital learning pada mata pelajaran pendidikan jasmani, olahraga, dan kesehatan (PJOK). Teknologi Metaverse Dalam Ilmu Keolahragaan, 39–45.

Aprilita, I., Darsih, H., & Syafutra, W. (2021). Pengaruh Modifikasi Permainan terhadap Kemampuan Motorik Anak Desa Kertasari. Silampari Journal Sport, 1(2), 44–53.

Azzahra, T. S., Mulyono, D., & Kusnanto, R. A. B. (2022). Pengembangan Modul Pembelajaran Tematik Berbantuan Qr-Code Kelas V SDIT AN-NIDA Lubuklinggau. Linggau Journal of Elementary School Education, 2(3), 104–112.

Cinthia, C., Fakhrana, A., Manik, A. P., Nurhayani, N., & Khadijah, K. (2022). Permainan Petak Umpet dalam Meningkatkan Motorik Kasar Anak di RA Al-Kamal. Journal on Teacher Education, 4(2), 447–453.

Febriandi, R. F., Susanta, A. S., & Wasidi, W. W. (2020). Validitas Lks Matematika Dengan Pendekatan Saintifik Berbasis Outdoor Pada Materi Bangun Datar. Jurnal Pembelajaran Dan Pengajaran Pendidikan Dasar, 3(1), 148–158.

Hakim, A. R. (2016). Pengaruh Motorik Kasar Anak Tunagrahita Terhadap Motorik Halus. Jurnal Ilmiah Penjas (Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran), 2(2).

Hartoto, M., Mulyono, D., & Syafutra, W. (2021). Pengembangan modul pembelajaran atletik berbantuan QR code. Edu Sportivo: Indonesian Journal of Physical Education, 2(1), 51–60.

Hasbi, H., & Sukoco, P. (2014). Pengembangan model pembelajaran motorik dengan modifikasi permainan tradisional untuk sekolah dasar kelas atas. Jurnal Keolahragaan, 2(1), 46–58.

Hidayat, F., & Muhamad, N. (2021). Model Addie (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Addie (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) Model in Islamic Education Learning. J. Inov. Pendidik. Agama Islam, 1(1), 28–37.

Kurniati, E., & Rachmawati, Y. (2019). Strategi pengembangan krativitas pada anak usia taman kanak-kanak.

Lusianti, S., & Puspodari, P. (2019). Tingkat Kemampuan Motorik Kasar Siswa Sekolah Dasar Laboratorium Universitas Nusantara PGRI Kediri Tahun 2019.

Maharani, P. I. R., Yanti, N. K. A. M., & Febriani, D. A. G. (2024). Coloring Smart Book: Aktivitas Mewarnai Bertema Tri Hita Karana Berteknologi QR Code Untuk Anak TK Sebagai Media Pendidikan Multikultural. Jurnal Ilmiah Penalaran Dan Penelitian Mahasiswa, 8(2), 121–135.

Purnamaningtyas, D. Y., & Kristanto, A. (2024). Pemanfaatan Egrang Dalam Pembelajaran Olahraga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Kolaborasi Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(04), 211–221.

Rayanto, Y. H. (2020). Penelitian Pengembangan Model Addie Dan R2d2: Teori & Praktek. Lembaga Academic & Research Institute.

Retnawati, H. (2016). Analisis kuantitatif instrumen penelitian (panduan peneliti, mahasiswa, dan psikometrian). Parama publishing.

Turnip, H. A., & Wijayaningsih, L. (2022). Pengembangan Dadu QR Code untuk Alternatif Pengenalan Calistung Anak Usia 5–6 Tahun. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4392–4404.

Published
2025-01-10
How to Cite
Mellin Andriana, Muhammad Supriyadi, & Wawan Syafutra. (2025). PENGEMBANGAN MODUL PEMBELAJARAN MODIFIKASI PERMAINAN BERBASIS QR CODE UNTUK KEMAMPUAN MOTORIK SISWA KELAS III SD NEGERI 1 SIDOHARJO . JURNAL ILMIAH PENJAS (Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran), 11(1), 170-180. https://doi.org/10.36728/jip.v11i1.3890