ANALISIS MINAT SISWA TERHADAP EKSTRAKURIKULER PENCAK SILAT DI SMP N 37 SEMARANG
Abstract
This research aims to determine significantly the size of the extracurricular interest in pencak silat at SMPN 37 Semarang. Interest is applied as interest or liking or activity without compulsion. Extracurricular administrators from the school manage everything that is useful for achieving non-academic achievement goals. This research uses a quantitative descriptive approach with a survey method that uses data collection techniques, namely by using questionnaires. The sample size consisted of 388 students attending SMPN 37 Semarang. This interest research uses an overall sampling technique. The results of the research show that students' interest in taking part in extracurricular pencak silat at SMPN 37 Semarang is relatively low. It can be seen that 16 students (4.12%) showed very high interest, 168 students (43.30%) showed high interest, 198 students (51.03%) showed low interest and 6 students (1.55%) %) indicates very low interest. This shows that students at SMPN 37 Semarang have low interest, namely 51.03%, in playing pencak silat.
References
Agus, R. M., & Fahrizqi, E. B. (2020). Analisis tingkat kepercayaan diri saat bertanding atlet pencak silat perguruan satria sejati. Multilateral: Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 19(2), 164–174.
Al Hakim, I. (2020). Manajemen Kegiatan Ekstrakurikuler Di Madrasah. AL-HIKMAH (Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan Agama Islam), 2(2), 149–153.
Andriawan, B., & Irsyada, R. (2022). Pembinaan Prestasi Ikatan Pencak Silat Indonesia (IPSI) di Kabupaten Wonosobo Tahun 2020. Indonesian Journal for Physical Education and Sport, 3(1), 205–213.
Arifudin, O. (2022). Optimalisasi kegiatan ekstrakurikuler dalam membina karakter peserta didik. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(3), 829–837.
Arisandi, N. P., Halimah, L., Heryani, H., Hidayah, Y., & Sujastika, I. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter pada Kesenian Pencak Silat. Formosa Journal of Applied Sciences, 1(5), 921–938.
Cahya, S. T., Zakaria, D. A., & Kurnia, D. (2022). Minat Mahasiswa terhadap Olahraga Tradisional. JOURNAL RESPECS (Research Physical Education and Sports), 4(2), 138–147.
Ena, Z., & Djami, S. H. (2021). Peranan motivasi intrinsik dan motivasi ekstrinsik terhadap minat personel bhabinkamtibmas polres kupang kota. Among Makarti, 13(2).
Gunawan, H., Nisa, A., & Afrina, Y. (2021). Minat Jalur Karir Akuntansi dari Perspektif Motivasi Intrinsik, Ekstrinsik, Orang Ketiga dan Eksposur Karir. Akuntabilitas, 14(1), 1–12.
Indrahti, S., Soedarto, J., Semarang, S., & Tengah -Indonesia, J. (2021). Kiprah IPSI sebagai Organisasi Pencak Silat Terkemuka di Indonesia, 1948-1997. 2(1).
Kuntjoro, B. F. T. (2020). Rasisme Dalam Olahraga. Jurnal Penjakora, 7(1), 69–77.
Lutfiwati, S. (2020). Motivasi belajar dan prestasi akademik. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 10(1), 53–63.
Mahfud, I., & Fahrizqi, E. B. (2020). Universitas Teknokrat Indonesia Indonesia Sport Science And Education Journal Pengembangan Model Latihan Keterampilan Motorik Melalui Olahraga Tradisional Untuk Siswa Sekolah Dasar. https://ejurnal.teknokrat.ac.id/index.php/sport/issue/archive
Murdiansyah, D. R. T. (2021). Survei Minat Ekstrakurikuler Olahraga Pencak Silat Pelajar Sekolah Menengah Pertama Negeri 3 Waru (SMPN 3 Waru). Jurnal Kesehatan Olahraga, 9(04), 57–64.
Putri, W. A. (2023). Faktor rendahnya minat belajar siswa kelas v sekolah dasar pada mata pelajaran matematika. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 2(2), 123–128.
Salahudin, S., & Rusdin, R. (2020). olahraga meneurut pandangan agama islam. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 4(3).
Saputra, G. Y., & Aguss, R. M. (2021). Minat siswa kelas vii dan viii dalam mengikuti pembelajaran pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan SMP Negeri 15 Mesuji. Journal Of Physical Education, 2(1), 17–25.
Sarosa, S. (2021). Analisis data penelitian kualitatif. Pt Kanisius.
Sianturi, R. (2022). Uji homogenitas sebagai syarat pengujian analisis. Jurnal Pendidikan, Sains Sosial, Dan Agama, 8(1), 386–397.
Usmadi, U. (2020). Pengujian persyaratan analisis (Uji homogenitas dan uji normalitas). Inovasi Pendidikan, 7(1).