EFFECTIVENESS OF HYBRID GROUP GUIDANCE WITH COGNITIVE RESTRUCTURING TECHNIQUES TO OVERCOME THE PROBLEM OF NATIONAL COMMITMENT

  • Dinda Rossa Aldyan Virera Universitas Muria Kudus
  • Edris Zamroni Universitas Muria Kudus
  • Richma Hidayati Universitas Muria Kudus
Keywords: hybrid group guidance, cognitive restructuring, national commitment

Abstract

The Society 5.0 era brings a big challenge for Indonesia to maintain the nation's identity in the midst of globalization. The alpha generation, which relies on technology, shows a decline in national values. This research aims to increase the national commitment of students at SMA N 1 Mejobo Kudus through the guidance of a hybrid group with cognitive restructuring techniques. The research method uses a pre-experimental design of one group pretest-posttest with data collection through interviews, observations, and scales. The results of the wilcoxon signed rank test showed a significant increase in the average score of national commitment from 131.375 (low category) to 254.125 (very high category), with a probability value of 0.012. This increase of 122.75% shows that hybrid group guidance services with cognitive restructuring techniques are effective in strengthening national commitment. This approach has been proven to help students change their mindset and build a more positive and responsible character. Therefore, subsequent researchers are advised to expand the scope of this study by involving larger groups or using more diverse approaches to test the effectiveness of these techniques in different contexts.

References

Abidah, A., Aklima, A., & Razak, A. (2022). Tantangan Guru Sekolah Dasar dalam Menghadapi Era Society 5.0. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2c), 769–776. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i2c.498

Amin, N. S., Rahmawati, A., Azmin, N., & Nasir, M. (2022). Pengembangan Pembelajaran Blended Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Abad 21 Siswa SMAN 2 Kota Bima (Vol. 5). http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id

Arsini, Y., Aisyah, S., & Nurfaridah, K. (2024). Keefektifan Konseling Kognitif Restructuring dalam Mengurangi Gejala Kecemasan Pada Remaja. Jurnal Ilmiah Multidisipline, 1(12). https://doi.org/10.5281/zenodo.10449272

Aulia, N., & Albina, M. (2025). Esensi Komitmen Terhadap Nilai-Nilai Kebangsaan. Media Hukum Indonesia (MHI), 2(5), 46. https://doi.org/10.5281/zenodo.14643504

Bintari, D. P., Masyithoh, D., & Pratiwi, D. M. (2021). Pentingnya Penerapan Nilai-Nilai Pancasila Pada Remaja di Era Society 5.0 (Vol. 2021, Issue 2). https://sumbangsih.lppm.unila.ac.id/index.php/jsh/index

Fadilah, S. N. (2019). Layanan Bimbingan Kelompok dalam Membentuk Sikap Jujur Melalui Pembiasaan. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 3(2), 167. https://doi.org/10.29240/jbk.v3i2.1057

Hartanti, J., & Nindi Riandika, L. M. (2022). Editor.

Herdayanti, Rachman, A., & Cheseda Makaria, E. (2021). Effectiveness of cognitive restructuring techniques to reduce academic anxiety in grade xi mia students at public high school 12 banjarmasin (Vol. 4, Issue 03).

Keli, M. W. (2020). Pengaruh penggunaan teknik restrukturisasi kognitif dalam bimbingan kelompok terhadap kecemasan belajar siswa smp.

Kurniawan, N. M. R., Dharen, H., Rajibah, S., & Syarief, A. (2023). Globalisasi : Krisis Identitas Dan Bela Negara Pada Generasi Muda. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 2(1), 221–230. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i1.494

Mastur, & Sukiman, S. (2012). Konseling kelompok dengan teknik restrukturisasi kognitif untuk meningkatkan kepercayaan diri siswa. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jubk

Mayasari, D., & Istirahayu, L. (2017). Bimbingan kelompok dengan teknik self management untuk mengurangi kecemasan komunikasi interpersonal pada aspek kognitif siswa. http://jambore.konselor.org/

Nastiti, F. E., & Ni’mal ’abdu, A. R. (2020). Kesiapan Pendidikan Indonesia Menghadapi era society 5.0. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5, 61–66.

Ni’mah, U., Maryam, R., & Rizal, A. (2023). Esensi Kepustakaan Cognitive Restructuring dalam Layanan Bimbingan dan Konseling. In Jurnal Thalaba Pendidikan Indonesia Tahun (Vol. 07, Issue 01). http://ejournal.undar.oc.id/index.php/thalaba

Nuraeni, L., Samsudin, A., Fitri Annisa, D., & Studi Bimbingan dan Konseling IKIP Siliwangi, P. (2024). Penerapan layanan bimbingan kelompok dengan teknik cognitive restructuring dalam menurunkan stres akademik siswa tingkat X SMKN 3 Cimahi. 7(3). https://doi.org/10.22460/fokusv7i3

Nurkia, S., & Sulkifly. (2020). Penerapan Teknik Konseling Restrukturisasi Kognitif untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa. Jambura Guidance and Counseling Journal, 1(1), 14–30.

Rahim, A., & Sastra Wijaya, R. (2024). Efektivitas layanan bimbingan kelompok dengan teknik cognitive restructuring untuk meningkatkanmotivasi intrinsik dalam belajar pada siswa kelas XI SMA Negeri 3 Lakudo.

Ratri, E. P., & Najicha, F. U. (2022). Urgensi pancasila dalam menanamkan jiwa nasionalisme pada generasi muda di era globalisasi. http://ejurnal.unisri.ac.id/index.php/http://ejurnal.unisri.ac.id/index.php/

Rizky Amalia, F., Ulfatun Najicha, F., & Maret, S. (2022). Peran pendidikan kewarganegaraan dalam mengatasi lunturnya nilai nasionalisme dan cinta NKRI di era globalisasi. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1).

Sari, R., Ulfatun Najicha, F., & Artikel, I. (2022). Memahami nilai-nilai pancasila sebagai dasar negara dalam kehidupan masyarakat. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/harmony

Siregar, A. (2024). Efektivitas layanan bimbingan kelompok dengan teknik cognitive restructuring untuk mengurangi kecemasan siswa dalam perencanaan karir kelaS XII SMK Swasta Mandiri (Vol. 2, Issue 2). http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/ami

Widya Patwillah, S., Fitriani Zahra, S., & Aliatun Nisa Prodi Ekonomi Pembangunan Fakultas Ekonomi dan, R. (2023). Pengaruh perkembangan era globalisasi terhadap nilai nasionalisme dikalangan mahasiswa sebagai generasi muda. In ADVANCES in Social Humanities Research (Vol. 1, Issue 4).

Windaniati. (2015). Meningkatkan kemampuan penyesuaian diri siswa melalui teknik cognitive restructuring pada kelas X TKR 1 SMK negeri 7 semarang tahun 2012/2013. In Jurnal Penelitian Pendidikan (Vol. 32).

Zamroni, E., Gudnanto, G., Lestari, I., Sulistyowati, H., & Utomo, S. B. (2024). Can Hybrid Group Guidance with the Values-based Cognitive Reconstruction Technique “Ngudi Kasampurnan†Increase Religious Tolerance in Students? Bulletin of Counseling and Psychotherapy, 6(1), 2024–2025. https://doi.org/10.51214/00202406903000

Zamroni, E., & Lestari, I. (2023). Model bimbingan kelompok hybrid dengan teknik rekonstruksi kognitif berbasis nilai ngudi kasampurnan.

Zamroni, E., Lestari, I., Gudnanto, Fitriyah, F. K., Husni, M., & Kholik. (2024). Student’s Well-Being Post Pandemic Covid 19: A Bibliometrics Analysis And Future Research Direction. Frontiers in Health Informatics, 13(3), 7090–7119.

Zamroni, E., Lestari, I., Gudnanto, G., Kholik, K., Ferdiansyah, H., Usman, M., Lio, S., & Solo III, M. P. (2024). Konstruksi Model Bimbingan Kelompok Hibrida Menggunakan Teknik Rekonstruksi Kognitif Berbasis Nilai" Ngudi Kasampurnan": Validasi Berbasis Ahli. Pamomong: Journal of Islamic Educational Counseling, 5(1), 1–20.

Published
2025-06-06

Most read articles by the same author(s)