INOVASI PEMBELAJARAN LOMPAT TINGGI: MENINGKATKAN PRESTASI SISWA KELAS V MELALUI PERMAINAN LOMPAT TALI

  • Miftachul A'la Universitas Wahid Hasyim, Semarang
  • Liska Sukiyandari Universitas Wahid Hasyim, Semarang

Abstract

Physical education plays a crucial role in the development of students' physical skills, including high jump. However, many students face difficulties in achieving optimal results in this sport. This study aims to improve the learning outcomes of high jump in fifth-grade students at SDN Mendongan Sumowono through a play-based method using cardboard. The subjects of the study consisted of 31 students. The method used is classroom action research conducted in two cycles. The instrument used is a high jump performance test. The results show that the average score of students in pre-action activities was 69.56 with a completeness percentage of 32.36%. In cycle I, the average score increased to 73.39 with a completeness percentage of 64.52%. After proceeding to cycle II, the average score of students further increased to 77.22 with a completeness percentage of 90.32%. These results indicate that the cardboard jumping game method is effective in enhancing students' high jump skills. The research was stopped in cycle II as the set target had been achieved.

References

AAgustini, N. T., Ta’alidin, Z., & Purnama, D. (2016). Struktur komunitas mangrove di desa Kahyapu Pulau Enggano. Jurnal Enggano, 1(1), 19–31.

Arikunto, S. (2010). Metode peneltian. Jakarta: Rineka Cipta, 173.

Bastian, B., & Syarif, A. (2023). Peningkatan Kemampuan Lompat Tinggi melalui Pendekatan Bermain pada Siswa Kelas V SDN 6 Bukit Tunggal. Meretas: Jurnal Ilmu Pendidikan, 10(2), 143–151.

Budiastuti, P., Soenarto, S., Muchlas, M., & Ramndani, H. W. (2021). Analisis tujuan pembelajaran dengan kompetensi dasar pada rencana pelaksanaan pembelajaran dasar listrik dan elektronika di sekolah menengah kejuruan. Jurnal Edukasi Elektro, 5(1), 39–48.

Dwijayanti, K., Firdaus, M., & Yusuf, M. (2023). Aplikasi Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Gerak Dasar Lompat pada Siswa SD. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 9(2), 225–235.

Flaviani, E., Supriatna, E., & Triansyah, A. (2019). Pengaruh Permainan Tradisional Lompat Tali Terhadap Hasil Belajar Lompat Tinggi Di Smpn 16 Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 8(10).

Hartono, A., Nugroho, N., & Siswanto, S. (2022). Motivasi Siswa dalam Pembelajaran Jarak Jauh Pendidikan Jasmani pada Masa Pandemi Covid-19 di SMA Negeri 1 Cariu. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(4), 135–142.

Hayatunnufus, Q., Kusuma, L. S. W., & Sucipto, E. (2022). Metode bermain di lingkungan pantai sebagai upaya meningkatkan kemampuan lompat tinggi siswa sekolah menengah pertama. Discourse of Physical Education, 1(1), 14–25.

Ihsan, N. (2018). Pengaruh Metode Bermain Dan Metode Latihan Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan (Penjasorkes). Jurnal Penjakora, 5(2), 135–139.

Kalis, G. (2014). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Lompat Tinggi Melalui Pendekatan Bermain Pada Siswa Kelas Iv Sd Negeri Iii Wuryorejo Kabupaten Wonogiri Semester Ii Tahun Pelajaran 2013/2014.

Kuncoro, B., Punggeti, R. N., Nove, A. H., Amahoru, A., Setyaningsih, R., Handayani, F., & Hita, I. P. A. D. (2023). Efektivitas Media Kartu Bergambar Dalam Meningkatkan Keterampilan Dan Motivasi Bermain Bola Basket Pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 2505–2515.

Mudhofir, M. A. (2021). Meningkatan Kemampuan Gerak Dasar Lompat Tinggi Gaya Straddle Melalui Pendekatan Bermain. Jurnal Pembelajaran Dan Riset Pendidikan (JPRP), 1(1), 35–44.

Nurlatifah, W., Subarjah, H., & Supriyadi, T. (2018). Pengaruh Metode Bermain Terhadap Motivasi Belajar Siswa Dalam Pendidikan Jasmani. SpoRTIVE, 3(1), 181–190.

Oktaviani, T., & Dewi, E. R. S. (2019). Penerapan pembelajaran aktif dengan metode permainan bingo untuk meningkatkan hasil belajar matematika. Mimbar Ilmu, 24(1), 47–52.

Ovrisal, A. (n.d.). Pengaruh Pembelajaran Inklusi Terhadap Hasil Belajar Lompat Tinggi Peserta Didik Kelas Vii Smp Negeri 1 Sungai Raya. Jurnal Pendidikan Jasmani Khatulistiwa, 4(2), 257–266.

Purnama, Y., & Muhlisin, M. (2018). Meningkatkan Kemampuan Kelincahan Pemain Ukm Sepakbola Universitas Wahid Hasyim Melalui Latihan Ladder Drill Tahun 2017. Sosio Dialektika, 3(1).

Rohmansyah, N. A. (2017). Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Olahraga Sebagai Media Pengembangan Karakter Siswa. Jurnal Penjakora, 4(1), 38–50.

Simanjuntak, V., & Haetami, M. (n.d.). Meningkatkan Pembelajaran Lompat Tinggi Gaya Stradlle Modifikasi Bermain Lompat Tali SDN 06 Semayang. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 3(7).

Warsiyanti, Y. (2019). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Lompat Jauh Melalui Pendekatan Bermain Lompat Tali pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia): Jurnal Ilmiah Pendidikan, 5(3), 179–187.

Published
2025-01-10
How to Cite
Miftachul A’la, & Sukiyandari, L. (2025). INOVASI PEMBELAJARAN LOMPAT TINGGI: MENINGKATKAN PRESTASI SISWA KELAS V MELALUI PERMAINAN LOMPAT TALI. JURNAL ILMIAH PENJAS (Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran), 11(1), 157-169. https://doi.org/10.36728/jip.v11i1.4536