KESADARAN DIRI DAN KEDISIPLINAN BELAJAR PADA SISWA SMA
Abstract
The purpose of this study was to determine the relationship between self-awareness and learning of discipline in students of SMK "X" Magelang. The subjects of this study were students of class XI SMK "X" Magelang with a total sample of 119 subjects. The sampling technique was using cluster random sampling technique. Research data collection was carried out using a scale of learning discipline and a scale of self-awareness. The learning of discipline scale research instrument (?) = 0.942 with 41 valid items and self-awareness (?) = 0.921 with 41 valid items. The data analysis technique used is the Pearson product moment. The results showed that there was a significant positive relationship between self-awareness and learning discipline in students of SMK "X" Magelang with a value (rxy) of 0.760, a significance level of 0.000 (p <0.05). The effective contribution of self-awareness to critical thinking skills is 57.7%. The research sample has self-awareness with a moderate category of 70.6% and a discipline learning discipline with a moderate category of 63.9%.
References
Agustina, L., Daharnis, D., & Hariko, R. 2019. Peran Konselor dalam Meningkatkan Disiplin Siswa: Tinjauan Berdasarkan Persepsi Siswa. JURKAM: Jurnal Konseling Andi Matappa, 3(1). DOI: http://dx.doi.org/10.31100/jurkam.v3i1.266
Ardi & Minal. 2012. Pengaruh Pemberian Hukuman Terhadap Disiplin Siswa Dalam Belajar. Jurnal Ekonomi dan Sosial. Vol. 8 (1) 61-71. DOI: 10.33751/jppguseda.v3i1.2017
Azwar, S. 2016. Reliabilitas dan Validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Depdiknas. 2003. UU RI Nomor 20 Tahun 2003. Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Biro Hukum dan Organisasi Sekjen Depdiknas.
Esmiati, A. N., Prihartanti, N., & Partini, P. 2020. Efektivitas Pelatihan Kesadaran Diri Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Siswa. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 8(1), 85-95. DOI: https://doi.org/10.22219/jipt.v8i1.11052
Goleman, D. Kecerdasan Emosional. Terjemahan oleh T. Hermaya. 2016. Jakarta: PT Gramedia Pustaka.
Hurlock, E.B. Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Terjemahan Oleh Istiwidayati & Soedjarwo. 1993. Edisi Kelima. Jakarta: Erlangga.
Khairiyaturrizkyah, K., & Nuraeni, N. 2019. Hubungan Antara Pola Asuh Demokratis Dengan Disiplin Belajar Pada Siswa Di Sma Negeri 1 Labuapi. Realita: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 3(5).
Mudana., Nyoman, O., Ketut, D. & Kadek, S. 2014. Penerapan Konseling Gestalt dengan Teknik Reframing Untuk Meningkatkan Kesadaran Diri dalam Belajar Siswa Kelas VIII A1 SMP Negeri 4 Singaraja Tahun Ajaran 2013/2014. e-journal Undiksa Jurusan Bimbingan Konseling,2(1). DOI: http://dx.doi.org/10.23887/jibk.v2i1.3922
Mumpuni, T. 2018. Hubungan Self Awareness Dengan Kedisiplinan Peserta Didik Kelas VI Di MI Annur Deyangan Mertoyudan Tahun 2018/2019. Artikel ini disajikan dalam Konferensi Nasional Ke-7 Asosiasi Program Pascasarjana Perguruan Tinggi Muhammadiyah, 23 -25 maret. Jakarta : Aisyiyah (APPPTMA)
Mustafida, I. M. 2016. Pengaruh Kesadaran Diri Dan Motivasi Diri Terhadap Kedisiplinan Siswa Di Mts Ma'arif Sukosari Tahun Pelajaran 2015/2016. Laporan Penelitian, tidak diterbitkan. Ponorogo: STAIN
Musungu, B. J., & PGDE, M. 2014. The Place Of Punishment In The Efficient Causation Of Students’ Discipline. International Journal of Education and Research, 2(9), 329-336.
Nawawi, H. 2012. Metode Penelitian Bidang Sosial. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
Niswah, K. 2015. Hubungan Natara Hukuman Dan Self Awareness Dengan Kedisiplinan Belajar Siswa Di Pondok Pesantren Darul Ma’rifat Cabang Gontor 3 Gurah Kabupaten Kediri. Laporan Penelitian, tidak diterbitkan. Surabaya: Prodi Psikologi UIN Sunan Ampel Surabaya.
Romlah, M,S. (2013) Pendekatan Brainstorming Teknik Round-Robin Untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran, Komunikasi Matematis Dan Self Awareness Siswa SMP. Laporan Penelitian, tidak diterbitkan. Jakarta : FKIP UPI.
Santrock, J. 2007. Perkembangan anak. Terjemahan Oleh Mila Rahmawati dan Anna Kusnan. Jakarta: Erlangga.
Sarwono , S, W. 2010. Psikologi Remaja. Rajawali pers : Jakarta.
Sudarmono, S., Apuanor, A., & Kurniawati, E. H. K. 2019. Pengaruh Kesadaran Diri Terhadap Kedisiplinan Belajar Siswa Kelas IX Smpn 9 Sampit. Jurnal ilmu pendidikan. 5(2). DOI: https://doi.org/10.46822/paedagogie.v5i2.57
Sukmanasa, E. 2016. Hubungan Antara Disiplin Belajar Dengan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Jurnal Kreatif: Jurnal Kependidikan Dasar, 7(1). DOI: https://doi.org/10.15294/kreatif.v7i1.9363
Tu’u, T. 2004. Peran disiplin pada perilaku dan prestasi siswa. Jakarta :
Uno, H. 2008. Orientasi baru dalam psikologi pembelajaran. Jakarta:PT bumi aksara
Winkel ,W,S. & Hastuti, S. 2004. Bimbingan dan konseling. Jakarta: Insititut pendidikan.
Copyright (c) 2021 Saroji Saroji, Neni Widyayanti, Roy Gustaf Tupen Ama
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.