REPRODUKSI KETIDAKSETARAAN SOSIAL MELALUI STRUKTUR KOMPETISI OLAHRAGA PADA PERSPEKTIF SOSIOLOGI

  • Rival Ferryanzah Universitas Negeri Medan
  • Mardinata E.M Siburian Universitas Negeri Medan
  • Rinaldi Universitas Negeri Medan
  • Ibnu luthfi Universitas Negeri Medan
  • Nurkadri Universitas Negeri Medan

Abstract

Social inequality permeates various aspects of human life, with sports competition serving as a significant arena for the reproduction of such disparities. This research explores the dynamics of social inequality reproduction through the lens of sociological perspectives in the context of sports competition. The background highlights the prevalence of social disparities and their impact on the structure of sports competitions. The study aims to understand the mechanisms through which social inequality is perpetuated within the sports domain. The research employs a qualitative sociological approach, utilizing interviews, observations, and analysis of sports competitions to gather data. Findings indicate that existing social structures heavily influence access, opportunities, and success in sports, creating a cycle of inequality reproduction. The competition structure acts as a mirror reflecting broader social disparities, further reinforcing social divisions.

References

Barnett, Brian C. 2022. Pengantar Filsafat: Epistemologi.

Fadhlullah, Firas, and Gina Tri Azizah. 2024. “Analisis Dampak Pelecehan Seksual Terhadap Atlet.” Pubmedia Jurnal Pendidikan Olahraga 1(2):10. doi: 10.47134/jpo.v1i2.282.

Handayani, Wuri. 2018. “Diskriminasi Gender Dalam Pendidikan.” Muwazah 10(2):198–224. doi: 10.28918/muwazah.v10i2.1784.

Indri, Nur, Yani Harahap, Silfia Hanani, Andy Riski Pratama, Pascasarjana Manajemen, Pendidikan Islam, Universitas Islam, Negeri Sjech, M. Djamil, Djambek Bukittinggi, Jl Gurun Aua, Kubang Putiah, Kec Banuhampu, Kota Bukittinggi, and Sumatera Barat. 2024. “Peran Pendidikan Islam Dalam Mempertahankan Integrasi Sosial: Pandangan Emile Durkheim Dalam Sosiologi Pendidikan.” Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan 3(1):1–11.

Jatmiko, E. B., D. Susilawati, S. Gultom, M. E. Rahmuniyati, and ... 2022. Akademisi Sebagai Fasilitator Peningkat Kompetensi Dan Skill.

Komang Widya Purnama Yasa, I. 2023. “Strategi Komunikasi Dalam Pengelolaan Dan Penataan Kawasan Wisata Kuta Menjelang Motogp 2023.” Jurnal Pariwisata Budaya Dan Keagamaan 2(1):128–42.

Marhumah, Ema. 2011. Konstruksi Sosial Gender Di Pesantren; Studi Kuasa Kiai Atas Wacana Perempuan. Lkis Pelangi Aksara.

Nasrul, Nasrul. 2023. “Stratifikasi Sosial Pada Masyarakat Suku Cia Cia Burangasi Di Kabupaten Buton Selatan.” Jurnal Sosiologi Miabhari 1(2):150–71.

Santika, I. Gusti Ngurah Ngurah. 2020. “Optimalisasi Peran Keluarga Dalam Menghadapi Persoalan Covid-19: Sebuah Kajian Literatur.” Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial 6(2):127. doi: 10.23887/jiis.v6i2.28437.

Sumiyaty, Sarry, Silvia Dwi Prastiwi, Sisi Yuliana, and Wahyuning Tri Mardiyanti. 2023. “Komparasi Sistem Pendidikan Indonesia Dengan Negara-Negara OECD.” Journal of Contemporary Issue in Elementary Education 1(2):140–56. doi: 10.33830/jciee.v1i2.7256.

Yuliana, F., & Barlian, E. 2023. “Perkembangan Stigma Olahraga Golf Sebagai Olahraga Kaum Elite Di Indonesia Dari Perspektif Pendidikan.” Jurnal Lingkar Pendidikan (JLP) 2(1):14–23.

Yunita Siregar, Deasy, Lutfi Putri Khairani, Sonia Sabilla, and Rizki Putri Jasmine Siahaan. 2024. “Tarbiatuna: Journal of Islamic Education Studies Analisis Aspek-Aspek Keberhasilan Pembelajaran Di Indonesia: Ditinjau Dari Studi Observasi.” 4:346–56.

Published
2024-07-16
How to Cite
Rival Ferryanzah, Mardinata E.M Siburian, Rinaldi, Ibnu luthfi, & Nurkadri. (2024). REPRODUKSI KETIDAKSETARAAN SOSIAL MELALUI STRUKTUR KOMPETISI OLAHRAGA PADA PERSPEKTIF SOSIOLOGI . JURNAL ILMIAH PENJAS (Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran), 10(2), 244-258. https://doi.org/10.36728/jip.v10i2.3590