HAMBATAN DOSEN PENDIDIKAN JASMANI DAN OLAHRAGA DI ERA PEMBELAJARAN DIGITAL

  • Muhammad Akbar Syafruddin Universitas Negeri Makassar

Abstract

This research is a quantitative descriptive study which aims to determine the obstacles experienced by physical education and sports lecturers in carrying out the lecture process in the digital era. The data analysis technique used is descriptive analysis. The sample used in this research was 35 physical education and sports lecturers in South Sulawesi Province. The data collection technique used is survey techniques using Google Form media. The research instrument used was a questionnaire with a Likert scale. The statement indicators consist of the learning media used, lecturers' attitudes towards the digitalization of education, lecturers' motivation in dealing with digital education, lecturers' creativity in carrying out learning, and supporting infrastructure for online learning. The conclusion of this research is that the biggest obstacles often experienced by lecturers in carrying out the lecture process are that the majority of lecturers still have difficulty operating computers, lack of lecturer knowledge regarding variations in learning media, difficulty for lecturers in determining appropriate learning methods during online lectures, and difficulty for lecturers to raise participant motivation. students during online lectures

References

Al Ardha, M. A. (2022). Inovasi Digital Learning Pada Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga, Dan Kesehatan (Pjok). METAVERSE, 39.

Ambarwati, D., Wibowo, U. B., Arsyiadanti, H., & Susanti, S. (2021). Studi literatur: Peran inovasi pendidikan pada pembelajaran berbasis teknologi digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(2), 173–184.

Basuki, S. (2016). Pendekatan saintifik pada penjasorkes dalam rangka membentuk jati diri peserta didik. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 12(2), 117–124.

Basuki, S. (2020). Supervisi Pendidikan Jasmani. PT. LKiS Pelangi Aksara, Yogyakarta.

Dlis, F., & Dlis, F. (2020). FILSAFAT ILMU DALAM OLAHRAGA DAN PENDIDIKAN JASMANI. Akademia Pustaka.

Hakim, L. (2020). Pemilihan platform media pembelajaran online pada masa New Normal. Justek: Jurnal Sains Dan Teknologi, 3(2), 27–36.

Kebudayaan, M. (2021). ALTERNATIF PEMBELAJARAN PJOK DI MASA PTM TERBATAS. URGENSI, IMPLEMENTASI, PROBLEMATIKA, DAN EVALUASI PEMBELAJARAN TATAP MUKA TERBATAS PADA PENDIDIKAN JASMANI DAN OLAHRAGA, 33.

Khairi, A., Kohar, S., Widodo, H. K., Ghufron, M. A., Kamalludin, I., Prasetya, D., Prabowo, D. S., Setiawan, S., Syukron, A. A., & Anggraeni, D. (2022). Teknologi pembelajaran: Konsep dan pengembangannya di era society 5.0. Penerbit NEM.

Maudiarti, S. (2018). Penerapan e-learning di perguruan tinggi. Perspektif Ilmu Pendidikan, 32(1), 51–66.

Moscato, J., Embre, C., & others. (2023). Strategi Pendidikan Dasar untuk Menghadapi Tantangan Era Kurikulum Digital dengan Studi Empiris. Jurnal MENTARI: Manajemen, Pendidikan Dan Teknologi Informasi, 2(1), 43–53.

Muna, M. K. (2017). Kompetensi Profesional Guru Pendidikan Jasmani Olahraga dan Keseharan. Seminar Nasional Pendidikan Olahraga, 1(1), 223–234.

Mustafa, P. S., & Dwiyogo, W. D. (2020). Kurikulum pendidikan jasmani, olahraga, dan kesehatan di Indonesia abad 21. Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan (JARTIKA), 3(2), 422–438.

Priyanto, A., & Ag, M. (2020). Pembelajaran Daring. Penerapan Adaptasi Kebiasaan Baru Pada Era Pandemi Virus Corona 19 Di Berbagai Sektor Pendidikan, 41.

Riyanta, J. (2019). kesehatan jasmani dalam perspektif pendidikan Islam. Aksioma Ad Diniyah: The Indonesian Journal Of Islamic Studies, 7(1).

Sanjaya, R. (2020). 21 Refleksi Pembelajaran Daring di Masa Darurat. SCU Knowledge Media.

Sugandini, D., Istanto, Y., Garaika, G., & Arundati, R. (2022). Model Kesuksesan E-Learning pada Perguruan Tinggi.

Suhardi, S. (2016). Modul guru pembelajar mata pelajaran pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan sekolah menengah pertama (SMP) kelompok kompetensi G pedagogik: teknologi informasi dan komunikasi dalam pembelajaran. PPPPTK Pendidikan Jasmani dan Bimbingan Konseling.

Susanto, N. (2022). Buku Ajar Manajemen Olahraga.

Wardhani, T. Z. Y., & Krisnani, H. (2020). Optimalisasi peran pengawasan orang tua dalam pelaksanaan sekolah online di masa pandemi Covid-19. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(1), 48.

Warisno, A. (2022). Konsep Mutu Pembelajaran dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Attractive: Innovative Education Journal, 4(1), 310–322.

Wijayanto, A. (2023). Membedah Keilmuan Pendidikan Jasmani Kesehatan Dan Rekreasi.

Published
2023-07-31
How to Cite
Syafruddin, M. A. (2023). HAMBATAN DOSEN PENDIDIKAN JASMANI DAN OLAHRAGA DI ERA PEMBELAJARAN DIGITAL. JURNAL ILMIAH PENJAS (Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran), 9(2), 273-286. https://doi.org/10.36728/jip.v9i2.2982