KONSELING KELOMPOK TEKNIK BEHAVIOR CONTRACT MENGURANGI GEJALA-GEJALA KECANDUAN SMARTPHONE


Abstract
The purpose of this study was to determine the effectiveness of the behavior contract technique group counseling to reduce the symptoms of smartphone addiction. This type of research is an experimental study with a one group pretest-posttest design. The sampling technique was purposive sampling. The data collection instrument used was the smartphone addiction scale. Validity was tested with the Product moment formula and with a reliability coefficient of 0.936. The data analysis technique used percentage descriptive analysis and Wilcoxon test analysis. Based on the results of the Wilcoxon test (Z = -2.366, p <0.05), it showed that there was a significant decrease in the symptoms of student smartphone addiction after being given treatment, the average decrease was 18.18%. This shows that the behavior contract technique group counseling is proven to be effective in reducing the symptoms of smartphone addiction in students. Furthermore, school counselors can apply and develop group counseling with the behavior contract technique as an alternative strategy to reduce the symptoms of student smartphone addiction.
References
Astriana, Abdul Munir & Ridwan Syahran. 2016. Efektivitas Layanan Konseling kelompok Teknik Behavior Contract dalam Mengurangi penyalahgunaan Smartphone siswa kelas XI Jurusan Administrasi perkantoran (AP) SMK Negeri 2 Palu. Jurnal konseling & Psikoedukasi. Vol. 1. No. 2. 15-29.
Alwilsol. 2007. Psikologi Kepribadian. Malang: Universitas Muhammadiyah Malang Press.
Concetta de Pasquale, Federica.S, & Zira Hichy. 2015. Smartphone Addiction and Dissociative Experience: An invertigation in Italian adolescents aged between 14 and 19 years. Psychology & Behavior Analysis. Vol.1 No 2. 109.
Corey, Gerald. 2005. Teori dan Praktik Konseling dan Psikoterapi. Bandung: PT. Refika Aditama.
Dewi, Ovilla Priska dan Titin Indah Pratiwi. 2016. Penerapan Konseling Kelompok dengan Teknik Behavior Contract untuk Mengurangi Perilaku membolos pada siswa di SMK Kamang 2 Surabaya. Jurnal BK UNESA. 6(3).
Erford, B. T. 2016. 40 Teknik yang Harus diketahui Setiap Konselor (Edisi Kedua) Terjemahan oleh Helly Prajitno Soetjipto & Sri Mulyantini Soetjipto. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Iskandar, I. 2011. Motif Mahasiswa untuk Menggunakan Ponsel Pintar di Surabaya. Surabaya: Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Surabaya.
Jeewon, Lee, dkk. 2016. Psychological Factors Associated With Smartphone Addiction in South Korean Adolescents. Journal of Early Adolescence, 1-15.
Kurniawan, A. & Cahyati, I.Y. 2013. Hubungan antara Academic Stress dengan Smartphone Addiction pada Mahasiswa Pengguna Smartphone. Jurnal Psikologi dan Kesehatan Mental.2(1).
Kwon, M., Kim, D.-J., Cho, H., & Yang, S. 2013. The smartphone addiction scale: Development and validation of a short version for adolescents. PloS ONE, 8(12), e83558.
Masruri. 2011. Negative Learning. Solo: Era Adicipta.
Park, N., & Lee, H. 2014. Nature Of Youth Smartphone Addiction In Korea. Media Information Resarch. 51(1). 100-132
Prasetiawan, Hardi. 2016. Upaya Mereduksi Games Online Melalui Konseling kelompok. Jurnal Fokus Konseling. Vol 2. No.2. 116-125.
Rusmana, Nandang. 2009. Bimbingan dan Konseling Kelompok di Sekolah. (Metode, Teknik dan Aplikasi). Bandung: Press.
Sparks, Glenn, G. 2013. Media Effects research, A Basic Overview, 4th edt. USA: Wadsworth. Diakses melalui laman https://www.cjc-online.ca/index.php/journal/article/download/2949/260.
Wahyuni, Novan Ardy. 2013. Save Our Chilrdern From School Bullying. Jogyakarta : Ar-Ruzz.
Wibowo, Mungin Eddy. 2005. Konseling Kelompok Perkembangan. Semarang: Unnes Press.
Copyright (c) 2020 Tera Pertiwi Atiqoh

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Penulis yang ingin memasukkan naskah untuk diterbitkan pada jurnal COUNSENESIA Indonesia Journal of Guidance and Counseling menyetujui poin-poin di bawah ini.
- Manuskrip yang diserahkan belum diterbitkan sebelumnya baik secara online maupun cetak.
- Manuskrip yang dikirimkan harus mengandung novelty yang baik. Minimal kebaruan referensi adalah 80% dari total referensi yang digunakan.
- Topik manuskrip harus sesuai dengan fokus dan ruang lingkup Jurnal COUNSENESIA Indonesia Journal of Guidance and Counseling
- Penulisan manuskrip telah disesuaikan dengan panduan penulisan yang ditentukan oleh Jurnal COUNSENESIA Indonesia Journal of Guidance and Counseling
- Abstrak dan kata kunci disajikan dalam bahasa Indonesia dan bahasa Inggris dalam pengisian metadata penyerahan manuskrip.
- Referensi yang digunakan 75% harus berasal dari sumber primer (jurnal) dan 25% sumber sekunder (buku, majalah, koran, website, dll).