PENGARUH TEKNIK COGNITIVE RESTRUCTURING TERHADAP KECEMASAN SOSIAL SISWA


Abstract
The purpose of this study was to determine the effect of cognitive restructuring techniques on students' social anxiety. The research design used in this study was one group pretest-posttest design.The population in this study was grade VII students of SMPN 5 Gerung with a total of 37 students, and the samples in this study were 9 people who were indicated to have high levels of social anxiety based on the results pre-test. The sampling technique used was purposive sampling. Data collection techniques used were questionnaires as the main method and methods of observation, interviews and documentation as a complementary method. The results of this study indicate that cognitive restructuring techniques have an effect on minimizing students' social anxiety.
References
American Psychiatric Association. 1994. Diagnostic and statistical manual of mental disorder. DSM IV. Fourth. Washington: American Psychiatric Association.
Anggia, M.I. 2018. Efefktivitas layanan konseling kelompok teknik restrukturisasi kognitif untuk merdeksi kecemasan menghadapi ujian Siswa Kelas VII SMP N 22 Kota Bengkulu. Skripsi. Universitas Bengkulu.
Apriyanti, S. 2014. Efektifitas Teknik Restructuring Kognitif Untuk Mereduksi Kecemasan Komunikasi Pada Remaja: Penelitian Pra-Eksperimen Terhadap Peserta Didik Kelas X SMA Pasundan 2 Bandung Tahun Ajaran 2013/2014. Skripsi. Jurusan Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan UI.
De Celrg, L. 1994. Tingkah Laku Abnormal: Dari Sudut Pandang Perkembangan. Jakarta: Grasindo.
Durand, V.M. 2006. Intisari Psikologi Abnormal. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Dobson. 2009. Evidence-Based practice of cognitive Behavioral Theraphy. New York: Guilfords Press.
La Greca, A.M. & Lopez, N. 1998. Social anxiety among adolescents: Linkages with peer relation and friendships. Journal of Abnormal Child Psychology. 5 (3) 83-94.
Murphy, et. al. 2017. Cognitive behaviour therapy versus a counselling intervention for anxiety in young people with high-functioning autism spectrum disorders: A pilot randomised controlled trial. Journal Autism Development Disorder, 47, 3446-3457.
Muris, P., Mayer, B., Adel, M., Roos, T., & Wamelen, J. (2009). Predictors of change following cognitive-behavioral treatment of children with anxiety problems: A preliminary investigation on negative automatic thoughts and anxiety control. Journal Child Psychiatry Human Development, 40, 139-151.
Nursalim, M. 2013. Strategi & Intervensi Konseling. Jakarta: Indeks.
Semiun, Y. 2006. Kesehatan Mental 2. Yogyakarta: Kanisius.
Wulida, A.F. 2014. Pengaruh teknik cognitive restructuring dalam mereduksi tingkat kecemasan sosial siswa kelas VIII Madrasah Tsanawiyah Negeri Sidoarjo. Skripsi. Tidak diterbitkan. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.
Copyright (c) 2020 Muhammad Rifaldi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Penulis yang ingin memasukkan naskah untuk diterbitkan pada jurnal COUNSENESIA Indonesia Journal of Guidance and Counseling menyetujui poin-poin di bawah ini.
- Manuskrip yang diserahkan belum diterbitkan sebelumnya baik secara online maupun cetak.
- Manuskrip yang dikirimkan harus mengandung novelty yang baik. Minimal kebaruan referensi adalah 80% dari total referensi yang digunakan.
- Topik manuskrip harus sesuai dengan fokus dan ruang lingkup Jurnal COUNSENESIA Indonesia Journal of Guidance and Counseling
- Penulisan manuskrip telah disesuaikan dengan panduan penulisan yang ditentukan oleh Jurnal COUNSENESIA Indonesia Journal of Guidance and Counseling
- Abstrak dan kata kunci disajikan dalam bahasa Indonesia dan bahasa Inggris dalam pengisian metadata penyerahan manuskrip.
- Referensi yang digunakan 75% harus berasal dari sumber primer (jurnal) dan 25% sumber sekunder (buku, majalah, koran, website, dll).