THE INFLUENCE OF THE BEHAVIORAL APPROACH, BEHAVIORAL CONTRACT TECHNIQUE AND SELF-MANAGEMENT ON CONSUMPTIVE BEHAVIOR

  • Regina Putri Universitas Muhammadiyah Palopo
  • Marhani Marhani Universitas Muhammadiyah Palopo
  • Arman Bin Anuar Universitas Muhammadiyah Palopo
  • Ainul Fahmi Universitas Muhammadiyah Palopo
Keywords: Consumtive Behavior, Behavioral Contracts, Self Management

Abstract

This study aims to examine the influence of a behavioral approach using behavior contract techniques and self-management on the consumptive behavior of students at Muhammadiyah University Palopo. High consumer behavior among students is often influenced by various factors, including a lack of financial awareness and self-management. In this study, a behavioral approach is used to design interventions in the form of behavior contracts and self-management techniques as methods to reduce uncontrolled consumer behavior. The research method applied is an experiment with a Pre Experimental Design approach. Data were collected through questionnaires measuring the frequency and intensity of consumptive behavior before and after the intervention. The results of the analysis show that the implementation of behavioral contracts and self-management techniques has a significant impact on reducing students consumptive behavior. The decline is indicated by a positive change in students spending patterns.  These findings suggest that a behavioral approach, which includes behavior contracts and self-management, is effective in helping students manage their consumer behavior. This can be applied as an intervention strategy in educational settings to promote better financial literacy and self-management.

References

Alamanda, Y. (2018). Pengaruh harga diri dan gaya hidup terhadap perilaku konsumtif. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 6(2), 273–279. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v6i2.4570

Asbi, A., Hasibuan, M. F., & Sari, M. (2022). Efektivitas layanan bimbingan kelompok dengan menggunakan teknik acceptence and commitment untuk mengurangi gaya hidup konsumtif. Biblio Couns : Jurnal Kajian Konseling Dan Pendidikan, 5(2), 156–170. https://doi.org/10.30596/bibliocouns.v5i2.11658

Cahya, A. K. D. (2018). Pengaruh konseling kelompok dengan teknik self management untuk mengurangi perilaku konsumtif siswa (penelitian pada siswa kelas IX SMP Negeri 1 Mertoyudan, Kab. Magelang. Other Thesis, Skripsi, Universitas Muhammadiyah Magelang.

Hanifaturrohmah, Z., & Widyarto, W. G. (2022). Pengaruh konseling kelompok dengan teknik self management untuk mengurangi perilaku konsumtif siswa kelas XI IPS SMAN 2 Trenggalek. Anterior Jurnal, 21(2), 101–113. https://doi.org/10.33084/anterior.v21i2.3498

Harahap, D. A. (2018). Perilaku Belanja online di Indonesia: studi kasus. JRMSI - Jurnal Riset Manajemen Sains Indonesia, 9(2), 193–213. https://doi.org/10.21009/jrmsi.009.2.02

Hijrianti, U. R., & Fitriani, A. M. (2020). Peran konformitas sebagai mediator hubungan harga diri dan perilaku konsumtif pada mahasiswa. Mediapsi, 6(1), 48–59. https://doi.org/10.21776/ub.mps.2020.006.01.6

Maghfiroh, I., Khairuddin, A., & Juandi, W. (2020). Pendekatan behavior dalam menanggulangi perilaku konsumtif pada santri. Maddah : Jurnal Komunikasi Dan Konseling Islam, 2(2), 63–69. https://doi.org/10.35316/maddah.v2i2.846

Marsyah, I., Madina, R., & Idris, I. (2023). Harga diri dan hubungannya dengan perilaku konsumtif mahasiswa. Student Journal of Guidance and Counseling, 2(2), 111–118. https://doi.org/10.37411/sjgc.v2i2.2038

Miranda, S. (2017). Pengaruh instagram sebagai media online shopping fashion terhadap perilaku konsumtif mahasiswi fakultas ilmu sosial dan ilmu politik Universitas Riau. Jom Fisip, 4(1), 1–14. https://beritagar.id/artikel/sains-

Muratama, M. S. (2018). Layanan konseling behavioral teknik self management untuk meningkatkan disiplin dan tanggung jawab belajar siswa di sekolah. Nusantara of Research : Jurnal Hasil-Hasil Penelitian Universitas Nusantara PGRI Kediri, 5(1), 1–8. https://doi.org/10.29407/nor.v5i1.11793

Nurhidayatullah, D., & Nur Halim, A. (2021). Penerapan bimbingan kelompok dengan teknik self management untuk mengurangi kebiasaan terlambat siswa. KONSELING: Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Penerapannya, 2(3), 83–88. https://doi.org/10.31960/konseling.v2i3.1330

Purwanto, E., Negeri, S. M. A., Utara, S., Purwanto, E., Negeri, S. M. A., & Utara, S. (2020). Jurnal Inovasi BK,Volume 2, Nomor 2 Desember 2020. Jurnal Inovasi BK, 2(1), 57–64.

Reswastiyo, A., & Rahmi, S. (2019). Pengaruh teknik behavior contract terhadap disiplin belajar siswa kelas VIII SMP N 6 Tarakan Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Borneo, 1(1), 23–30. https://doi.org/10.35334/jbkb.v1i1.756

Romadloniyah, & Setiaji. (2020). Pengaruh status sosial ekonomi orang tua, konformitas, dan literasi keuangan terhadap perilaku konsumtif dalam prespektif gender. Eeaj, 9(1), 50–64. https://doi.org/10.15294/eeaj.v9i1.37224

Ulya, R. M., El Hakim, A. F. I., & Jamaluddin, M. (2021). Penerapan konseling behavior untuk mengurangi kecenderungan perilaku konsumtif mahasiswa psikologi 2018 UIN Malang. KONSELING EDUKASI “Journal of Guidance and Counseling,” 5(2), 178. https://doi.org/10.21043/konseling.v5i2.12789

Yati, E., Elita, Y., & Afriyanti, V. (2019). Pengaruh layanan konseling kelompok dengan teknik kontrak perilaku untuk mengurangi perilaku konsumtif dalam membeli produk fashion pada mahasiswa BK UNIB. Jurnal Consilia, 2(1), 66–74. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/j_consilia

Zaroh, S. (2018). Penerapan konseling behavioral dalam mengurangi kecenderungan perilaku konsumtif siswa kelas X Akutansi 4 Smk Dr. Soetomo Surabaya. Jurnal BK Unesa, 4(3), 444–454.

Saat, Sulaiman., dan Sitti Mania. 2019. Pengantar metodologi penelitian. Gowa: Pustaka Almaida

Sugiyono. 2013. Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Adi, Ahdiat. 2022. Daftar negara paling sering belanja online, Indonesia Peringkat ke-5. Diakses pada 27 Oktober 2023 dari https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2022/02/14

Dimas, Bayu. 2021. Milenial paling banyak belanja di e-commerce pada 2021. Diakses pada 30 Oktober 2023 dari https://dataindonesia.id/ekonomi-digital

Published
2024-12-15