EFEKTIVITAS TEKNIK SELF INSTRUCTION DALAM MENURUNKAN STRESS AKADEMIK SISWA

  • Yudi Handika Universitas PGRI Palembang
  • Ramtia Darma Putri Universitas PGRI Palembang
  • Syska Purnama Sari Universitas PGRI Palembang
Keywords: Self Instruction

Abstract

The phenomenon of academic stress experienced by students continues to grow every year, especially in Indonesia. Various kinds of problems that exist require to be able to solve problems quickly and precisely. Someone who is able to solve it is certainly not a problem, it will be different if someone feels uncomfortable with the problem. Problems that keep coming without a solution will make a person experience stress. The goal to be achieved by the researcher is to determine the effectiveness of using self-instruction techniques in reducing academic stress for students of SMK Utama Bakti Palembang. The type of research used in this research is quantitative pre-experimental designs using One group Pretest-Posttest Designs. The population in this study were 35 students with a sample of 7 students of class XI computer and network engineering. The data collection technique in this study used a questionnaire. This study focuses on the effectiveness of group counseling using self-instruction techniques in reducing academic stress for students of SMK Utama Bakti Palembang. The results of data analysis can be seen that the average pre-test results are 153.5 and the average post-test results are 105.8. Obtained Zcount = -2.371 with a Ztable value of 1.645. The results obtained showed a decrease in the average value after the posttest. Thus it can be stated that group counseling using self-instruction techniques is effective in reducing academic stress.

References

Anggraini, D. A. (2018). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok Dengan Teknik Self–Instruction Untuk Meningkatkan Percaya Diri Peserta Didik Kelas VII SMP Negeri 31 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2018/2019. Skripsi. Bandar Lampung: Universitas Islam Negeri (UIN) Raden Intan Lampung.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Arizona & Kholili. (2017). Teknik Relaksasi Untuk Meningkatkan Self Efficacy Siswa. Palembang: CV. Amanah.

Aryadini, F. (2016). Keefektifan Teknik Self Instruction Dalam Konseling Kognitif-Perilaku Untuk Meningkatkan Efikasi Diri Sosial Siswa SMKN 2 Malang. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 173.

Ayu, M. (2015). Analisis Kepuasan Pelanggan Mengenai Kualitas Pelayanan Astra Motor Slawi Di Kabupaten Tegal. Management Analysis Journal, 322.

Azmy, A. N. (2017). Deskripsi Gejala Stres Akademik dan Kecenderungan Pilihan Strategi Koping Siswa Berbakat. Indonesia Jurnal Off Educational Counseling, 199.

Barseli, M. (2017). Konsep Stres Akademik Siswa. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 144-145.

Barseli, M. (2018). Hubungan Stres Akademik Siswa Dengan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Indonesia, 41.

Barseli, M. (2020). Pengembangan Modul Bimbingan dan Konseling Untuk Mengelola Stres Akademik Siswa. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 72-73.

Erford, B. T. (2015). 40 Teknik Yang Harus Diketahui Setiap Konselor. Yogyakarta: Pusat Belajar.

Falastri, S. (2016). Prosedur Layanan Bimbingan & Konseling Kelompok. Bandung: Mujahid Press.

Fatimah, F. N. (2013). Penerapan Teknik Self-Instruction Untuk Mengurangi Prilaku Off Task Siswa X Di SMK Negeri 12 Surabaya. BK UNESA, 261.

Gaol, N. T. (2016). Teori Stres: Stimulus, Respons, dan Transaksional. Jurnal Buletin Psikologi, 1.

Ghufron, N. (2017). Teori-teori Psikologi. Jogjakarta: Ar-ruzz Media.

Hasnida, N. L. (2016). Konseling Kelompok. Jakarta: Kencana.

Khaira, N. A. (2018). Penerapan Teknik Self Instruction Untuk Mengurangi Kejenuhan Belajar Siswa Kelas II Pada MAS Darul Ulum Banda Aceh. Skripsi. Banda Aceh: Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh.

Khusumawati, Z. E. (2014). Penerapan Kombinasi Antara Teknik Relaksasi Dan Self-Instruction Untuk Mengurangi Kejenuhan Belajar Siswa Kelas XI IPA 2 SMA N 22 Surabya. Jurnal BK UNESA, 4.

Lestari, L. P. (2014). Pelatihan Metode Self Instruction Untuk Meningkatkan Self Esteem Siswa SMA. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 52.

Megawanti, P. (2015). Meretas Permasalahan Pendidikan Di Indonesia. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 228.

Nurgiyantoro, B. (2012). Statistik Terapan Untuk Penelitian Ilmu sosisal. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Nurmaliah, F. (2014). Menurunkan Stres Akademik Siswa dengan Menggunakan Teknik Self-Instruction. Jurnal Pendidikan Humaniora, 275.

Rahmawati, S. (2017). Pengaruh Tekanan Akademik Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret. Jurnal Pendidikan Bisnis dan Ekonomi, 7.

Saputra, R. (2017). Konseling Kelompok Teknik Self Instruction dan Cognitive Restructuring untuk Mengurangi Prokratinasi Akademik. Jurnal Bimbingan Konseling, 87.

Saputri, K. A. (2019). Hubungan Antara Self efficacy Dan Sosial Support Dengan Tingkat Stres Pada Mahasiswa Akhir Penyusunan Skripsi Di FIP UNNES Tahun 2019. Konseling Edukasi: Jurnal Of Guidance and Counseling, 107-108.

Sayeketi, E. (2017). Efektifitas Teknik Self Instruction Dalam Mereduksi Stress Akademik Siswa XI MA Yarobi Kec. Grobongan Tahun 2016/2017. Skripsi. Salatiga: Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Salatiga.

Setiawan, B. (2019). Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Self-Instruction untuk Meningkatkan Self-Regulation Siswa. Jurnal Ilmiah Bimbingan dan Konseling, 3.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.

Taufik. (2017). Teknik dan Laboratorium Konseling. Padang: Mujahid Press.

Utama, P. (2018). Membangun Pendidikan Bermartabat. Bandung: CV. Rasi Terbit.

Yusuf, M. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & Penelitian Gabungan. Jakarta: Prenadamedia Group.

Yusup, F. (2018). Uji Validitas dan Reabilitas Instrumen Penelitian Kuantitatif. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 19.

Published
2021-12-28